HAMELN, ANNO 1284: Glasba za flavto iz 13. stoletja - po sledeh pravljice o lovcu na podgane

10. avgust 2012 ob 20:30

HOSTEL PLISKOVICA - na borjaču

Ustvarjalno središče Abram skupaj s Hostlom Pliskovica gosti izjemnega glasbenika in poznavalca srednjeveških flavt, ki nas bo popeljal na zvočno popotvanje v 13. stoletje.


O programu:

Podoba potujočega godca v srednjem veku še dandanes močno buri domišljijo. Posebno pozornost namenjamo liku, ki ga poznamo le še iz pravljičnega sveta: demonskemu glasbeniku s prečno flavto (festulator) iz pripovedi o lovcu na podgane, ki je na Janezovo, 24. junija 1284, v mestu Hameln najverjetneje nabral in odpeljal mestno mladino za nove poselitve ob Baltskem morju.
Norbert Rodenkirchen poskuša rekonstruirati muziciranje potujočega flavtista s konca 13. stoletja. Med drugim se zgleduje po melodijah in napevih nemških minnesängerjev 13. stoletja, torej po modalnem žanru, ki je deloma izšel iz francoske tradicije truverjev, v njem pa so prisotni tudi germanski vplivi. Rekonstrukcija se hkrati opira na dolgi razvojni proces specifične melodike laija ali starovisokonemško Laikaza, ki je eden najpomembnejših virov srednjeveške vokalne in instrumentalne posvetne glasbe. Laiji pogosto na enkraten način združujejo otožne in plesno-žonglerske melodije.
V neposredno časovno in prostorsko bližino zgodbe o flavtistu v mestu Hameln nas popeljejo skladbe pevca Vislava III., princa iz slovanske plemiške družine in pozneje rügenskega kneza, in njegova omemba »hrepeneče viže« (sehnende Weise) skrivnostnega glasbenika s Stralsunda, ki so ga imenovali Der Unghelarte in je bil verjetno Vislavov učitelj glasbe. V spored so vključene tudi flavtistične priredbe staroslovanskih napevov z Baltika današnje severne Poljske. Pri tem ima posebno vlogo ples za praznik Kupala ob sončevem obratu. V nocojšnjem sporedu se melodije in lais minnesängerjev prepletajo s staroslovanskimi napevi in plesi ob poletnem solsticiju.

Norbert Rodenkirchen pom.

O inštrumentih:

Srednjeveška prečna flavta, cilindrična cev s šestimi luknjami, je prastara oblika prečne flavte, ki so jo poznali že v antiki kot pastirsko glasbilo ali instrument za spremljavo poezije. V pozni antiki so ji pripisovali sposobnosti sporazumevanja z onostranstvom. Skozi Bizantinsko cesarstvo so tovrstne flavte prišle v Srednjo Evropo in se tam ohranile v osnovi nespremenjene vse do renesanse. Drugače od renesančnih prečnih flavt so bili srednjeveški instrumenti uglašeni pitagorejsko s čistimi kvintami in kvartami ter niso bili sistematično razdeljeni v ansambelske družine kakor v poznejših obdobjih. Prečna flavta je bila po značaju vseskozi lirično-kontemplativna, zaradi možnosti perkusivnega izraza pa tudi ritmično-ekstatična, zato lahko avtentično poustvari dva bistvena vidika srednjeveške glasbe.


O glasbeniku:

Norbert Rodenkirchen se je rodil v Kölnu in je na tamkajšnji Visoki šoli za glasbo študiral flavto pri Hansu Martinu Müllerju in baročno prečno flavto pri Güntherju Höllerju. Več kakor dvajset let se posveča dialogu med starimi in novimi zvoki, med srednjim vekom in sodobnostjo. Kot solist in spremljevalec na zgodovinskih prečnih flavtah uživa mednarodni sloves na področju zgodovinske izvajalske prakse, predvsem kot član ansamblov Sequentia, Dialogos in Per-sonat. Hkrati je dejaven kot vsestranski improvizator in skladatelj eksperimentalne arhaične glasbe na sodobni glasbeni sceni. Redno komponira za televizijske dokumentarne filme in za gledališče. Norbert Rodenkirchen je od leta 2003 umetniški vodja uveljavljenega koncertnega cikla Schnütgen Konzerte – Musik des Mittelalters v muzeju Schnütgen v Kölnu.

Več o Norbertu na http://www.norbertrodenkirchen.de/

Prizorišče: borjač Hostla Pliskovica
Vstopnina: 5 evrov


Kako do Pliskovice: http://www.hostelkras.com/